zondag 11 februari 2007

Reactie op bussenplan

Zonet ontving ik een reactie van een mede-actievoerder van
de Fietsersbond op de visie van Connexxion op het busnet
na de komst van de RGL.

De visie van vervoerder Connexxion op het nieuwe busnet
geeft aan dat
de bussen die nu vlot door de Breestraat
gaan bij de komst van de RGL langere routes over de
Hooigracht/Langegracht of Churchilllaan/Noordeinde(lijn 206)
moeten gaan
rijden. Deze hebben nu zonder (extra) bussen al
ernstige doorstromingsproblemen. Dit
betekent dus langer
dan nu in de bus zitten.

Bovendien liggen de haltes
aan deze routes ten opzichte
van het centrum beduidend ongunstiger. De
Breestraathalte
inruilen voor een halte aan de St Jorissteeg, de Pelikaan-
straat, de Langegracht of op het Kort Rapenburg is geen
verbetering als je gewend was zonder overstappen de
Breestraathalte te bereiken.


Dit geldt voor alle wijken van en gemeentes rond Leiden,
behalve die direct
aan de tramtreinlijn liggen. Ook de
inwoners van Koudekerk, Hazers- en Zoeterwoude-Rijndijk,
en -dorp krijgen met dit busnet+RGL geen beter OV naar
Leiden.


Het doel een opwaardering voor het OV wordt dus niet
bereikt.


En dat ook nog ten koste van een verslechtering van
de hoofdfietsroutes
over de Hooigracht/Langegracht,
Turfmarkt-Rijnsburger weg en
Haagweg/Noordeinde.
De verkeersveiligheidseffecten van de extra bussen
die bij de komst van de RGL van en naar het Noordeinde
over de hoofdfietsroute Kort Rapenburg- station
Leiden-Centraal zullen gaan, zijn niet beoordeeld
in de veiligheidsanalyse.

Ook is nog onbekend hoe de bussen bij de komst van de RGL
zullen rijden van en naar Station
Leiden-Centraal -
Langegracht. Of dit zal gaan over de 2e Binnenvestgracht
of over Bargelaan-Molenwerfd: er ontstaan er grote
veiligheidsproblemen op de route van de schoolkinderen uit
Leiden-Zuid(west) naar de schoolcomplexen achter het
station. Helaas heeft bureau VIA/veiligheidscommissie
ISA geen opdracht gekregen deze veiligheidseffecten
te beoordelen.


Wij vragen ons nog steeds af waarom er 36 miljoen
geinvesteerd wordt in
deze verslechteringen.

De visie van Connexxion staat op de website
in de rubriek achtergrond, subrubriek busnet.

Terug naar boven