Argumenten van Ja-kamp onder de loep
Tussen posters, prijzen en publieksacties door wordt er ook nog een inhoudelijke discussie gevoerd over de RGL door de binnenstad. Hans van Dam analyseert vanaf 4 februari op de PvdA-website uitvoerig de verschillende aspecten van het RGL-project op basis van de beschikbare feiten. Reistijden, reizigersaantallen, fietsers en voetgangers: allerlei aspecten zijn de afgelopen weken de revue gepasseerd. Hiermee laat Hans van Dam zien dat de tegenstanders van de RGL door de Leidse binnenstad hun campagne basseren op feiten en argumenten.
Door alle aandacht over het gedoe rond de tram naar het strandposters dreigt een belangrijke discussie over de bereikbaarheid van Leiden en de veronderstelde bijdrage van de RGL daarin onder te sneeuwen. In een aantal bijdragen neemt Hans van Dam op de PvdA-site de vervoerswaarde onder de loep:
Minder uitstappers bij de halte Breestraat
Breestraat onaantrekkelijker voor voetgangers
Het ontbreken van noodzaak voor rijden met dubbele voertuigen
Vervolgens mengt Dirk Ligtermoet zich in de discussie, die op basis van de huidige buscijfers tot de conclusie komt dat de RGL minder reizigers door de Breestraat zal vervoeren dan nu de bussen.
Daarop memoreert Hans van Dam dat de eerste ramingen in 2001 uitgingen van 78.000 reizigers per dag en dat dat al in 2005 naar beneden is gesteld naar 50.000 reizigers (voor de RGL-OOST en West), maar dat het onderliggende rapport niet naar buiten is gebracht en dat bronnenmateriaal en veronderstellingen ontbreken in het vervoerswaarde-rapport.
Vervolgens laat hij nogmaals zien dat dubbele voertuigen niet nodig zijn. En zet vraagtekens bij de gehanteerde reistijden.
Hierop concludeert Dirk Ligtermoet dat nu alle argumenten van het Ja-kamp van tafel zijn geveegd.
Terug naar boven