Geen snelheidsbegrenzer
Dinsdagavond sprak de gemeenteraad over de RGL. Het was de laatste keer voorafgaand aan het referendum op 7 maart. De afgelopen jaren hebben we als tegenstanders van de RGL door de binnenstad meermalen de publieke tribune bevolkt om te horen wat onze volks- vertegenwoordigers bespraken en besloten over de RGL. Vaak tot diep in de nacht. Dit keer volgde ik de vergadering heel comfortabel achter de laptop via Sleutelstad en terwijl ik dit bericht typ luister nog even de archiefopname af.
Een prima service de raadsvergadering per internet. Alleen onhandig dat bij de stemmingen over amendementen en moties, alleen de nummers worden voorgelezen en niet de inhoud. Dus zo wist ik dinsdagavond alleen welk nummer amendement was aangenomen. Pas de volgende dag las ik in het Leidsch Dagblad dat de snelheids- begrenzer het helaas niet had gered. Heel jammer. Want mocht Leiden op 7 maart JA stemmen en de RGL door Leiden gaan rijden, dan is het handig als de tramtrein zich aan de maximumsnelheid houdt. Dat is prima te regelen met een snelheidsbegrenzer. Wethouder Steegh vindt een trajectcontrole voldoende, maar waarom niet meteen kiezen voor de beste garantie voor het handhaven van de maximumsnelheid: de snelheidsbegrenzer?
Juist de verkeersveiligheid is een verantwoordelijkheid van de gemeente Leiden. Wat is er dan op tegen om aan de provincie Zuid-Holland te vragen om snelheidsbegrenzers in de voertuigen? De weerstand van zowel de wethouder als de medewerkers van het projectburo RGL tegen de snelheidsbegrenzer verbaast ons als actievoerders. Zit hier druk van de provincie Zuid-Holland achter? Willen die graag dat de tramtrein zo mogelijk vertragingen kan inhalen en dus even een sprintje kan trekken?
Raadsvergadering 6 februari 2007 Deel 1
Start Thema-onderwerpem RGL op 29.55 (vereist enige "stuurmanskunst" met de muis om op het juiste gedeelte te komen).
Bericht op SP-website over besluitvorming RGL
Terug naar boven