maandag 1 februari 2010

Stemadvies STOOM Leiden sneltram lightrail RijnGouweLijn RGL

Stemadvies Stichting Openbaar Vervoer op Maat (STOOM) zoals verschenen in wijkkrant de Vreewijker.

Op 3 maart 2010 staan de gemeenteraadverkiezingen weer voor de deur en de Leidse politieke partijen zijn druk bezig met hun verkiezingscampagnes. De huidige collegepartijen (PvdA, CDA, VVD) maken zich zorgen en daar is ook alle reden toe.

Het huidige college is een gelegenheidscoalitie, die tot stand is gekomen na het debacle rond het referendum over de RGL. U weet wel, die light rail verbinding uit Gouda door de binnenstad van Leiden, die niemand wil. Daarbij hebben deze partijen een ommezwaai gemaakt. Het CDA was voor de verkiezingen van 2004 tegen de RGL door de Leidse binnenstad. Na toezegging van een wethouderszetel in 2005 werd deze partij voorstander. Groen Links en de PvdA hebben zowel voorafgaande aan het referendum, als na het bekend worden van de uitslag (69,3% tegen) publiekelijk verklaard deze uitslag als bindend te beschouwen.

Naderhand gingen deze partijen overstag voor het (loze) dreigement van doorzettingsmacht en het resultaat is bekend: toch een akkoord met de provincie over een RGL tracé door de binnenstad, maar nu via de Hooigracht en Langegracht. De SP en CU wilden daar uiteindelijk geen verantwoordelijkheid voor dragen en trokken zich terug in de oppositie. D’66 was in 2004 voorstander van de RGL door de binnenstad, maar heeft de uitslag van het referendum als bindend beschouwd en is inmiddels fervent tegenstander van de RGL door Leiden geworden. De VVD heeft zich in deze discussie principieel en rigide opgesteld (tegen referenda, voor de RGL door de Breestraat).

Hoeveel electorale schade het kiezersbedrog van de PvdA, CDA en Groen Links gaat opleveren, is nog niet te voorspellen. Het stemgedrag bij lokale verkiezingen blijft meer afhankelijk van landelijke trends, dan zou moeten. Veel kiezers kennen de lokale raadsleden en partijprogramma’s niet en gaan meer af op uitspraken van landelijke politieke coryfeeën op TV, dan op plannen van politieke partijen van Leiden. Bovendien zijn er grote verschillen tussen het verkiezingsprogramma van de politieke partijen http://www.volgdeverkiezingen.nl/leiden/data/en het collegeakkoord dat zij vervolgens afsluiten, of hun stemgedrag in de gemeenteraad (http://leiden.watstemtmijnraad.nl/ ). Door het ontbreken van dualisme tussen uitvoerende en controlerende macht is het stemgedrag van raadsleden bij moties en besluiten vaak meer gericht op het overeind houden van het college, dan op hun partijprogramma, hun controlerende taak, of draagvlak onder hun achterban.

Waar staan we nu en waar moeten we op stemmen? Het huidige college heeft nauwelijks draagvlak in de stad. Wethouders Witteman en Steegh van resp. PvdA en Groen Links hebben al diverse moties van wantrouwen overleefd, maar zijn daarbij door de collegepartijen in het zadel gehouden. Inmiddels is Groen Links door een conflict over een parkeergarage tegenover de Morspoort uit het college gestapt. De weerstanden tegen omstreden plannen over de indeling van de openbare ruimte zijn groot (RGL, Ringweg Oost, Rijnlandroute, Oostvlietpolder, Aalmarktproject, parkeergarages, sociale woningbouw, torenflats). Daarbij komt een slecht lopende reorganisatie van het ambtelijke apparaat, privatiseringplannen van diverse gemeentelijke diensten en gebrekkige communicatie met de bevolking. Het resultaat is stagnatie van veel plannen voor de stad. Het Leidse stadsbestuur heeft een slechte reputatie opgebouwd, als het om inspraak gaat. De aanbevelingen voor kwaliteit van inspraak zoals recent gepubliceerd door de Ombudsman (http://www.ombudsman.nl/rapporten/grote_onderzoeken/burgerparticipatie/documents/Rapport2009-180.pdf ) zijn nooit gevolgd.

Vooralsnog is het nog ongewis of die RGL er ooit komt. De Randstedelijke rekenkamer heeft nu al een budget tekort berekend van 25 miljoen voor de RGL-Oost, voordat met de aanleg is gestart. Voor de RGL-West naar de kust ontbreekt nog minimaal 45 miljoen. Naar verwachting zal Leiden ook geconfronteerd worden met grote tekorten in de begroting bij de aanleg. Volgens de laatste becijferingen zal het exploitatietekort van de RGL € 15 miljoen per jaar gaan bedragen, bij een kostendekkingsgraad van slechts 50%, lager dan die van de huidige bussen. De ritprijs van een RGL kaartje zal dan ook volgens huidige berekeningen 50% duurder worden, dan een buskaartje over hetzelfde traject. Gouda heeft intussen besloten om de RGL, als die er ooit komt, niet meer door haar binnenstad te laten rijden.

De SP, CU en D’66 zijn nu definitief en principieel tegen de aanleg van de RGL door de binnenstad van Leiden en zullen niet deelnemen aan een college, dat dit project tegen de wil van de meerderheid van de Leidse bevolking wil doordrukken. Groen Links en de PvdA beschouwen de aanleg van de RGL als een vaststaand feit. Met het CDA weet je het nooit. Welk college er na maart 2010 komt is ongewis, maar dat het toekomstig stadsbestuur drastisch zal moeten bezuinigen, staat wel vast. Het huidige college heeft zich vooral gericht op plannen voor grote infrastructurele projecten, die de stadsbegroting ver te boven gaan. De financiële reserves van de stad zijn dan ook – met medewerking van de VVD- behoorlijk uitgeput, terwijl de inkomsten uit het Gemeentefonds de komende jaren flink zullen dalen.Namens Stoom-Leiden treft u hieronder een lijstje van politieke partijen die aan de Leidse verkiezingen gaan deelnemen en hun standpunt over de RGL.

Partij huidig aantal zetels voor/tegen RGL door Leiden
PvdA 10 voor
VVD 6 voor
CDA 5 voor
SP 6 tegen
GroenLinks 4 voor
Leefb.Leiden 3 tegen
D’66 2 tegen
CU 2 tegen
SLO 1 tegen
Partij vd Dieren 0 tegen
Stem Terug 0 tegen
Partij Sleutelstad 0 ?
Totaal 39

De keuze is aan de kiezer. Ons advies: stem dit college de oppositie in, door niet op deze partijen te stemmen.

Terug naar boven