maandag 1 oktober 2007

Verslag Statencommissie over RijnGouweLijn

Verslag Statencommissie Mobiliteit, Kennis en Economie over Definitief Ontwerp/ aanwijzingsprocedure RijnGouweLijn 28 september 2007:

Leidsch Dagblad,
Webstek SP Leiden
Webstek SP Leiden Weblog Eva en Louk (met foto's)
Webstek SP Zuid-Holland
D'66 Leiden en D'66 Zuid-Holland zijn eensgezind: respecteer het referendum.

Verslag van Frits van Oosten/ Hans van Dam op PvdA-Leiden site:
"Provinciale staten hebben zich vrijdagmiddag in overgrote meerderheid achter het standpunt van GS geschaard. Alleen de SP en D66 zijn van mening dat het alternatieve gemeentelijke plan beter is en gesteund moet worden. De ChristenUnie pleit voor continuïtiet in het beleid en hoopt dat de Hooigracht-route de oplossing is voor de patstelling tussen Gemeente en Provincie. De kritische houding van deze fractie uit het recente verleden is nu ver te zoeken. Het CDA wil, net zoals VVD en GroenLinks persé een ononderbroken lightrailverbinding tussen Gouda en Katwijk.CDA en GroenLinks accepteren een route over de Hooigracht mits er geen onderbreking ontstaat van lightrail door de stad.

Alleen SP en D66 respecteren de uitslag van het referendum, de andere partijen vinden de opvatting van Leiden niet in verhouding staan tot het grote provinciale belang en de opvatting van de andere gemeenten in de regio. De VVD vindt het alternatief van de Gemeente te vaag en wil dat Leiden inschikt. De PvdA hoopt ook op een samenwerkingsmodel waarbij de Hooigracht- route als compromis wordt gezien. Zo niet dan een aanwijzingsprocedure gericht op een route door de Breestraat. Een aanwijzing voor de route Hooigracht wordt als onhaalbaar gezien vanwege het voorlopig ontbreken van een alternatieve route voor het autoverkeer.Voorts wil de PvdA weten of de treinen korter en smaller kunnen dan in het oorspronkelijke ontwerp ( Korter wel, smaller niet, zegt GS)

Tenslotte is duidelijk geworden dat er nog geen enkele zekerheid is dat het Rijk de RGL-West wil meefinancieren en dat de provincie slechts 15 miljoen over heeft voor investeren in busbanen tussen Leiden en Leiderdorp. De provincie heeft echter wel het eigen budget voor de RGL-West verhoogd tot 80 miljoen waardoor de rijksbijdrage mogelijk wordt, en met de huidige bedragen de lijn tot Katwijk kan worden aangelegd. ( Volgens de normale procedures is er naar de huidige inzichten over het traject RGL-West geen kans op een rijksbijdrage, heeft de minister laten weten. red.)

Conclusies: Leiden heeft nog tot 17 oktober a.s. de tijd om het eens te worden met de provincie en dat lukt alleen als Leiden concessies doet aan de provincie. De fracties zien het probleem alsvolgt: Leiden wil ook een tram, maar we verschillen slechts over het tijdstip waarop dat moet. Inhoudelijke verschillen worden niet gezien.

De RGL is voor de provincie zo belangrijk dat een ander plan onbespreekbaar is en politiek ook onhaalbaar. Men hoopt duidelijk wel juridische procedures te voorkomen dmv een compromis met een definitieve overeenstemming over een railverbinding via de Hooigracht. De eis van een ononderbroken verbinding (van Gouda naar de kust red.) kan door de provincie echter niet worden waargemaakt bij gebrek aan middelen van de kant van het Rijk. Indien het Rijk weigert deze middelen beschikbaar te stellen is de RGL geheel van de baan, want dan is er immers geen sprake meer van een ononderbroken verbinding.

De Breestraat komt uitsluitend in beeld bij een aanwijzing door de provincie, iedereen schat in dat dit echter een langdurige procedure wordt. Opvallend is tenslotte dat GS spreken over de wenselijkheid van een logisch samenhangend geheel van alle railprojecten in de provincie.

De SP-vertegenwoordiger heeft uitstekend geopereerd: goed voorbereid, goede interrupties, de juiste vragen aan GS. D'66 heeft zich vooral verdiept in de dreigende financiële tekorten en maakt daar veel werk van."

Terug naar boven