dinsdag 2 oktober 2007

Hoe nu verder met de RijnGouweLijn door Leiden?

De Proviciale Statenleden lijken niet ontvankelijk voor het Leidse alternatieve plan, ondanks dat het beter is voor de OV-reiziger in de hele regio, goedkoper is en meer reizigers trekt. En niet onbelangrijk, het alternatieve plan doet recht aan de uitslag van het referendum en kan rekenen op een breed draagvlak bij de maatschappelijke organisaties.

Op 17 oktober beslist Provinciale Staten of ze het Definitief Ontwerp RGL-Oost aanneemt en Leiden wil gaan dwingen mee te werken aan het Breestraattracé of dat de provincie toch nog gaat onderhandelen met de gemeente Leiden.

Als de provincie kiest voor het Breestracé is de uitkomst duidelijk: jarenlang juridisch en bestuurlijk getouwtrek. De kans is zeer groot dat Leiden wint en er dus geen RGL door de Breestraat komt.

Mocht de provincie de juridische strijd 'winnen', dan is nog de vraag of inmiddels de sterk gestegen kosten, onoplosbare technische problemen of een Leidse volksopstand roet in eten gooien en daarmee de aanleg onmogelijk maken. Gaandeweg het proces zou de provincie natuurlijk ook tot het inzicht kunnen komen dat het belangrijker is dat er een goed en samenhangend OV-netwerk komt, dan dat er een prestige-rails door Leiden komen. Het alternatieve plan zou weer in beeld kunnen komen.

Als er door de provincie wordt gekozen voor onderhandelen, dan zal de provincie waarschijnlijk aandringen op directe aanleg van rails door de Hooigracht-Langegracht. De problemen rond het autovrij maken van de Hooigracht en daarmee de aanleg van de Ringweg-Oost worden daarin wel of niet meegenomen. Bezwaren tegen de RijnGouweLijn over de Hooigracht-Langegracht zijn:

- is in strijd met de referendumuitslag: geen RGL door Leiden;
- tast de treinverbinding Leiden-Utrecht aan;
- is geen goede oplossing voor het Leidse en regionale OV-reiziger;
- kost heel veel geld voor weinig nut;
- kent net als het Breestraattracé substantiele veilgheidsproblemen, het gaat hier dan vooral om het overstekende fietsverkeer op de Lammenschansweg en de rest van het tracé op straatniveau door Leiden. Als de lightrailvoertuigen harder rijden dan 25 kilometer per uur, zijn ongelijkvloerse kruisingen noodzakelijk oftwel verdiepte aanleg of tunnels voor kruisend verkeer.

Kortom de RGL over de Hooigracht-Langegracht is bijna net zo'n onzinnig plan als door de Breestraat. Omdat de optie Hooigracht-Langegracht is strijd is met de referendumuitslag is de vraag of dit in Leiden politiek haalbaar is, omdat immers alle partijen behalve de VVD zich achter die uitslag hebben geschaard.

Een andere uitweg zou zijn waarin de provincie de terugvaloptie van stal zou halen en het idee van lightrail en rails op straatniveau wordt losgelaten.

Terug naar boven