ROVER: PROVINCIE DREIGT LEIDEN VAN DE REST VAN NEDERLAND TE ISOLEREN TEN GUNSTE VAN EEN REGIONAAL TRAMLIJNTJE
LEIDEN 19 september. De komst van de RGL dreigt ten koste te gaan van een verbetering van de treinverbinding tussen Leiden en Utrecht, (zie de recente brief van de NS hierover) die voor Leiden veel belangrijker is dan de verbinding met Gouda.
Rover Leiden is zeer teleurgesteld dat Gedeputeerde Staten van de Provincie Zuid-Holland vasthouden aan een ononderbroken regionale light rail verbinding van Gouda door Leiden tot aan de kust. Juist het ononderbroken karakter maakt deze verbinding duur in aanleg en exploitatie, terwijl de reizigersstromen daar geenszins aanleiding toe geven. Juist vanwege de financiële gevolgen wordt er in Noord-Holland geaarzeld om de succesvolle Zuidtangent te vertrammen. De aanleg van een ononderbroken RijnGouwelijn heeft flinke gevolgen voor de busverbindingen, zowel qua logische routes als in exploitatie. In de provinciale plannen wordt de Breestraat zowel voor fietsers als voor voetgangers minder aantrekkelijk, wat ook betekent dat het Leidse station, qua in- en uitstappers het vijfde station van Nederland, vanuit een groot deel van de stad minder gemakkelijk per fiets bereikbaar wordt.
Rover Leiden heeft een aantal uitgangspunten voor een verbetering van het openbaar vervoer behandeld op een themabijeenkomst in juni, en legt deze uitgangspunten inclusief de door de leden gewenste verbeteringen ter bekrachtiging voor aan de Algemene Ledenvergadering op 25 september 2007. De OV-visies en verkeer- en vervoersplannen van de regio Holland-Rijnland en de gemeente Leiden komen goed overeen met deze uitgangspunten. De voorliggende plannen van de gemeente Leiden zijn uiteindelijk goedkoper en beter voor de reiziger dan het bestaande concept van de RGL. Rover Leiden zal dan ook trachten Provinciale Staten hiervan te overtuigen.
Rover Leiden is verheugd dat de provincie prioriteit wil geven aan verbetering van het openbaar vervoer. Maar vooralsnog blijkt daar helaas in deze regio niet veel van. Zo blijkt uit beantwoording van vragen van CU/SGP dat het aantal busritten in deze regio dit jaar met 2% terugloopt. En als de RGL de provincie ernst is zou toch op zijn minst het reeds bestaande stukje Gouda -Alphen a/d Rijn als voorbeeld moeten dienen hoe de RGL in totaal eruit gaat zien. Daarvan blijkt tot nu toe niets. De enige wijziging op aanwijzing van de concessieverlener (de provincie) heeft geleid tot langere overstaptijden in Alphen a/d Rijn. De reistijd tussen Leiden C en Gouda via Den Haag Centraal is daardoor korter geworden dan via Alphen. Daarnaast stemmen de vele storingen op dit traject ook al niet vreugdevol. Tenslotte wijst het eindrapport over de proef met Light rail op dit traject op de dezelfde als bij Randstadrail nog op te lossen problemen.
De investeringen in de RijnGouwelijn zullen andere projecten nadelig beïnvloeden, en de exploitatie van de RijnGouwelijn zal een enorme wissel gaan trekken op het budget voor het openbaar vervoer. Het gevolg zal zijn dat niet alleen in Leidse regio, maar ook in andere, het busvervoer extra zal worden beperkt. Rover Leiden acht dat een zeer ongewenste ontwikkeling.
Terug naar boven