Inspraakreacties Definitief Ontwerp RijnGouweLijn-Oost
Vanmiddag vergadert de Statencommissie Mobiliteit, Kennis en Economie om 14.00 uur in de Grote Zaal in het KIVI NIRIA-gebouw, Prinsessegracht 23 in Den Haag. Het eerste agendapunt is het Definitief Ontwerp RijnGouweLijn-Oost.
De inspraakreactie van de Fietsersbond Leiden is te vinden op www.fietsersbond.nl/leiden en die van ROVER Leiden is te raadplegen via het Stateninformatiesysteem
(onderaan de lijst van documenten)
Stichting Openbaar vervoer Op Maat (STOOM) zal de Statenleden proberen te overtuigen met de volgende woorden:
Geachte Volksvertegenwoordigers,
Namens de stichting Openbaar vervoer Op Maat (Stoom) te Leiden, de vereniging Pancras-West en het actiecomitee Hooigracht maak ik bezwaar tegen het voornemen van GS om door middel van doorzettingsmacht een light rail verbinding door het oude stadcentrum van Leiden aan te leggen. Ik wil u graag uitleggen dat er drie redenen zijn waarom u daarmee als Statenleden niet zou moeten instemmen.
Vanwege de inhoudelijke bezwaren,
vanwege de bestuurlijke en juridische gevolgen en
vanwege de gevolgen voor het door velen gewenste beleid om het o.v. eindelijk echt te verbeteren.
De inhoudelijke bezwaren. Onze zeven inhoudelijke bezwaren tegen de aanleg van de RGL door het centrum van Leiden:
1. de nadelige gevolgen voor het openbaar vervoer in de stad en in de regio,
2. de nadelige gevolgen voor het fietsverkeer in de stad,
3. de gevolgen van de inpassing in het historische centrum van Leiden,
4. de gevolgen voor de veiligheid van zwakke verkeersdeelnemers langs het gehele tracé door de stad Leiden, zoals becijferd door de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en de Raad voor Transportveiligheid,
5. de financiële gevolgen van de aanleg en de exploitatie van de RGL voor de provinciale en gemeentelijke overheden en de gevolgen dáárvan voor het overige openbaar vervoer, zoals opheffing van buslijnen en verhoging van het buskaartje,
6. de nadelige gevolgen voor de treinverbinding Leiden-Utrecht.
7. naast de HSL-tunnel door het Groene Hart worden straks woningen gebouwd om de RGL te kunnen financieren en exploiteren.
De bestuurlijke en juridische bezwaren
Gebruik maken van doorzettingsmacht is gerechtvaardigd als de provincie een goed plan zou hebben en het proces op een behoorlijke wijze zou hebben geleid. De provincie heéft geen behoorlijk plan voor verbetering van het ov. Er zijn door de provincie grove fouten gemaakt in de ontwikkeling van het plan. De cijfers van reizigersaantallen, prognoses en kosten zijn al diverse malen negatief bijgesteld, het onderliggende bussenplan is er niet, de ervaringen met de RGL tussen Gouda en Alphen a/d Rijn zijn bedroevend. Het is een slecht plan en in de ontwikkeling van het plan is er slechts één constante factor: het plan moet uitgevoerd worden zoals op het provinciehuis in 2001 is bedacht: Het realiseren van een draagvlak is tot op de dag van vandaag volledig buiten beschouwing gebleven.
Heeft de provincie niets geleerd van de ervaringen van de BetuweLijn? De gevolgen van het gebruik van doorzettingsmacht leidt in elk geval tot jarenlange vertraging van ov-plannen, tot een confrontatie tussen Gemeente Leiden en de provincie en tot een confrontatie van burgers en de provincie. Stoom is één van de organisaties die het vaste voornemen heeft om alle juridische mogelijkheden aan te grijpen om het provinciale plan te frustreren. We hebben niet voor niets 6 jaar lang met feiten en cijfers onderbouwd aangetoond welke blunders gemaakt werden. We hebben niet voor niets een glasheldere uitspraak dat het provinciale plan geen draagvlak heeft van de Leidse bevolking voor een tracé door de stad.
De gevolgen voor de ontwikkeling van echte verbetering van het o.v.
De uitgangspunten voor en de noodzaak van de verbetering van de bereikbaarheid van Holland- Rijnland door de aanleg van hoogwaardig openbaar vervoer onderschrijven wij volledig. Ook wij vinden dat dit veel beter moet en kan voor onze regio. Waarom zou een ononderbroken light rail verbinding tussen Gouda via Leiden naar de Bollenstreek van groter belang zijn dan een ononderbroken verbinding tussen Gouda en Alphen met Schiphol? Waarom moet de verbinding tussen Leiderdorp en de kust tweemaal worden onderbroken?
Wij willen derhalve hier benadrukken dat wij het plan zoals gepresenteerd door onze Wethouder John Versteegh van harte ondersteunen. Gedeputeerde Staten heeft er welgeteld zes dagen voor nodig gehad om het HOV plan van de Gemeente Leiden, dat na maanden intensief overleg met vóór- en tegenstanders, en studie door grote groepen deskundigen tot stand is gekomen, als onaanvaardbaar af te wijzen.
De feiten die genoemd worden in de brief van 18 sept. van Gedeputeerde Staten aan B&W van Leiden zijn op een groot aantal onderdelen onjuist, misleidend en achterhaald. De genoemde vervoerswaarden van de RGL zoals voorgespiegeld door het rapport van AGV van 2007 zijn onrealistisch en zullen nooit worden gehaald. Het plan van Leiden is goedkoper, heeft veel lagere exploitatie kosten en past naadloos in het regionale GVVP van Holland Rijnland. Wij dringen er daarop bij u op aan om het plan van Leiden te omarmen en niet de heilloze weg te ondersteunen van doorzettingsmacht, juridische strijd en langdurig vertraging. Zo’n weg kent alleen maar verliezers.
Tunnelvisie
In een tunnelvisie is er geen andere uitweg meer dan de eenmaal gekozen richting. Fouten kunnen niet meer worden erkend, alternatieven kunnen niet meer worden overwogen, er is slechts één uitgang: recht doorgaan op de eenmaal ingeslagen weg.
Terug naar boven